Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow
→ Se mere her

Elbiler fungerer ikke til lange distancer
En af de mest hĂĄrdnakkede myter er, at elbiler ikke egner sig til at køre lange distancer. I Norge har man et begreb, der hedder rækkeviddeangst, hvor folk simpelthen er bange for at løbe tør for strøm, inden de nĂĄr frem.Â
Elbilernes rækkevidde er noget, producenterne hele tiden arbejder med. I dag vil en elbil typisk have en rækkevidde pĂĄ mellem 300 og 400 kilometer under optimale forhold. De fleste danskere pendler i gennemsnit 22 kilometer om dagen, sĂĄ for langt de fleste vil det ikke være et problem, at bilen ikke har en længere rækkevidde.Â
For nogle bliver det et problem, at elbilen ikke kan køre sĂĄ langt, nĂĄr de skal pĂĄ ferie. Det er rigtigt, at du pĂĄ nuværende tidspunkt, skal tænke lidt mere over, hvor du kan lade op henne. Særligt hvis du skal til Sydeuropa, hvor der ikke er lige sĂĄ mange ladestandere som i Norden. Derudover er det ogsĂĄ en god ide, at du sørger for at booke overnatning med lademulighed, sĂĄ du kan lade din elbil op om aftenen.Â
Så ja, elbiler kan altså stadig ikke køre lige så lange distancer på en opladning, som de fleste benzin- og dieselbiler kan. Det betyder dog bestemt ikke, at du ikke kan bruge dem på længere distancer – og for langt de fleste danskere vil elbilen opfylde deres behov for kørsel i dagligdagen.
I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match
→ Tag ladetesten
Â
Læs mere: Guide: Alt hvad du skal vide om opladning af elbil
Det er for besværligt at have elbil, når man bor i lejlighed
Bor du i hus, kan du typisk have din egen ladestander, hvor du kan lade elbilen op om aftenen. Det er nemt og praktisk, og du behøver derfor ikke at tænke særlig meget pĂĄ opladning af den. Bor du i lejlighed, har du dog ikke mulighed for at have din egen ladestander. Derfor er der opstĂĄet en myte om, at det er for besværligt at have elbil, hvis du bor i lejlighed.Â
Denne myte er bĂĄde sand og falsk. Ja, det er klart nemmere, at du har din egen ladestander ved din bolig og kan lade din elbil op der. Omvendt bliver netværket af ladestandere hele tiden udvidet. I dag findes der offentlige ladestandere i alle danske kommuner, ligesom mange supermarkeder, indkøbscentre og virksomheder har ladestandere pĂĄ deres parkeringspladser, hvor du kan lade elbilen op. Kort sagt kommer der altsĂĄ flere og flere muligheder for at lade elbilen op for dig, der bor i lejlighed.Â
Er der en parkeringsplads for beboerne i din boligforening, kan du begynde at arbejde for, at der bliver etableret ladestandere der. Faktisk er det muligt for boligforeningen at søge støtte til op til 75 % af udgifterne til etableringen.
Elbiler er dyreÂ
En elbil er dyrere at købe end en benzin- eller dieselbil i en tilsvarende størrelse. Det er helt rigtigt. Hvad mange mĂĄske glemmer at tage med i regnestykket er, at benzin og diesel er dyrere end strøm, og at benzin- og dieselbiler har brug for flere reparationer end elbiler.Â
Tager man alle udgifter med til bilen, er der flere beregninger, der viser, at elbilen faktisk vil være billigere end benzin- og dieselbilen. I følge en undersøgelse fra FDM vil en benzinbil i gennemsnit koste dig 3,20 kroner per kørt kilometer, mens elbilen kun vil koste dig 3,02 kroner per kørt kilometer.Â
Læs mere: Hvad koster det at køre elbil?
Produktionen af elbilers batterier forurener
Dette er ikke sĂĄ meget en myte, som det er fakta. Ja, produktionen af elbilers batterier forurener meget. Der skal graves meget jord op for at nĂĄ de mineraler, der bliver brugt til batterierne, og derfor starter en elbil ogsĂĄ med at have forurenet mere end en ny benzinbil.Â
I løbet af sin levetid vil en elbil dog forurene langt mindre end en benzinbil. I Danmark gĂĄr der cirka 1,5 ĂĄr, før en elbil gĂĄr i nul rent klimamæssigt. Derefter vil den være CO2-neutral. Tallet er lavt i Danmark, fordi en stor del af vores energi kommer fra vedvarende energikilder.Â
At batterierne forurener er selvfølgelig noget, der bĂĄde fra politisk og industrimæssig side bliver arbejdet for at løse. EU har stillet lovkrav om, hvor stor en del af elbilers batterier, der skal genbruges. Samtidig arbejder flere batteriproducenter pĂĄ at skabe CO2-neutrale fabrikker i Europa, hvor de kan genbruge de mineraler, der allerede er blevet udvundet, eller fremstille batterier af mineraler, hvor udvindelsen af dem ikke forurener nær sĂĄ meget.Â
Batterierne mister hurtigt kapacitetÂ
Elbilers batterier vil med tiden miste en del af deres kapacitet. De bliver for eksempel påvirket af kulde og varme, ligesom spørgsmålet om hvor ofte du lader batteriet blive helt afladt eller stå fuldt opladt uden at bruge bilen, spiller en rolle.
Om batterierne hurtigt mister kapacitet, er selvfølgelig et definitionsspørgsmĂĄl. Batterier i elbiler har typisk en garanti pĂĄ 8-10 ĂĄr. Derefter vil du dog sagtens kunne bruge batterierne. Du kan bare ikke regne med, at bilen har en helt sĂĄ lang rækkevidde. Undersøgelser viser, at batterierne mister mest kapacitet i de første ĂĄr, og at de gennemsnit mister 11 % kapacitet de første fem ĂĄr.Â
Der er dog meget, du kan gøre for selv at forlænge levetiden pĂĄ dine batterier. Det handler netop om, at du sørger for ikke at lade batteriet blive helt afladt, ikke lader den op til 100 %, ikke lader bilen stĂĄ i flere dage uden brug, ikke lader bilen stĂĄ i direkte solskin om sommeren og ikke bruger lynladeren hver gang, du skal lade batteriet op.Â
Elbilers batterier kan nemt bryde i brand
Elbilers batterier har ikke nemmere ved at bryde i brand end fossilbiler. Fra 2018 til 2021 registrerede Beredskabsstyrelsen 49 tilfælde af brand i elbiler og plugin/hybridbiler. I 23 af de tilfælde var der tale om, at en udefrakommende faktor startede branden, for eksempel et færdselsuheld eller brand i en bygning eller en bil i nærheden. Kun i af de 49 tilfælde var bilen ved at lade op, da der kom røg fra den, og røgudviklingen stoppede, da bilen blev frakoblet.Â
Rapporten fra Beredskabsstyrelsen nævner ogsĂĄ, at man i Sverige i perioden fra 2018 til 2020, sĂĄ 34 brande i elbiler, mens der var 415 brande i fossilbiler.Â
Der kan være flere grunde til, at myten er opstĂĄet. Først og fremmest kan det være, fordi brand i elbilers batteri kan være sværere at slukke. For det andet kan det skyldes den moderne elbils start i 1970'erne og 1980'erne, hvor der var flere hjemmebyggede elbiler, samt flere der satte elbilen direkte i stikkontakten.Â
Det er farligt at oplade elbilen med mormorkabel
Mormorkablet er et kabel, du kan sætte direkte i en almindelig stikkontakt. Det er ikke decideret farligt at bruge det til opladning, men det er bestemt ikke noget, du bør gøre til daglig, og hvis du gør, bør det kun være i nødstilfælde.Â
Det belaster stikkontakten, at du har elbilen koblet til i længere tid. Derfor bør du aldrig sætte mormorkablet i en stikkontakt, der ikke er godkendt af en elektriker til formĂĄlet. Derudover er det en god ide, at du holder øje med stikkontakten under opladningen, sĂĄ du er sikker pĂĄ, at den kan klare det.Â