Elbatterier og ladestandere: Myter vs. fakta

Har du ikke prøvet at køre elbil før, ved du måske mest om dem fra de mange myter, der florerer. Her dykker vi ned i nogle af de mest almindelige myter om elbiler og ladestandere og prøver at give dig et mere nuanceret billede af dem.

Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow

Se mere her
Greenbow forside top section

Elbiler fungerer ikke til lange distancer

En af de mest hårdnakkede myter er, at elbiler ikke egner sig til at køre lange distancer. I Norge har man et begreb, der hedder rækkeviddeangst, hvor folk simpelthen er bange for at løbe tør for strøm, inden de når frem. 

Elbilernes rækkevidde er noget, producenterne hele tiden arbejder med. I dag vil en elbil typisk have en rækkevidde på mellem 300 og 400 kilometer under optimale forhold. De fleste danskere pendler i gennemsnit 22 kilometer om dagen, så for langt de fleste vil det ikke være et problem, at bilen ikke har en længere rækkevidde. 

For nogle bliver det et problem, at elbilen ikke kan køre så langt, når de skal på ferie. Det er rigtigt, at du på nuværende tidspunkt, skal tænke lidt mere over, hvor du kan lade op henne. Særligt hvis du skal til Sydeuropa, hvor der ikke er lige så mange ladestandere som i Norden. Derudover er det også en god ide, at du sørger for at booke overnatning med lademulighed, så du kan lade din elbil op om aftenen. 

Så ja, elbiler kan altså stadig ikke køre lige så lange distancer på en opladning, som de fleste benzin- og dieselbiler kan. Det betyder dog bestemt ikke, at du ikke kan bruge dem på længere distancer – og for langt de fleste danskere vil elbilen opfylde deres behov for kørsel i dagligdagen.

I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match

Tag ladetesten

Ladetesten web sep24

 

Læs mere: Guide: Alt hvad du skal vide om opladning af elbil

Det er for besværligt at have elbil, når man bor i lejlighed

Bor du i hus, kan du typisk have din egen ladestander, hvor du kan lade elbilen op om aftenen. Det er nemt og praktisk, og du behøver derfor ikke at tænke særlig meget på opladning af den. Bor du i lejlighed, har du dog ikke mulighed for at have din egen ladestander. Derfor er der opstået en myte om, at det er for besværligt at have elbil, hvis du bor i lejlighed. 

Denne myte er både sand og falsk. Ja, det er klart nemmere, at du har din egen ladestander ved din bolig og kan lade din elbil op der. Omvendt bliver netværket af ladestandere hele tiden udvidet. I dag findes der offentlige ladestandere i alle danske kommuner, ligesom mange supermarkeder, indkøbscentre og virksomheder har ladestandere på deres parkeringspladser, hvor du kan lade elbilen op. Kort sagt kommer der altså flere og flere muligheder for at lade elbilen op for dig, der bor i lejlighed. 

Er der en parkeringsplads for beboerne i din boligforening, kan du begynde at arbejde for, at der bliver etableret ladestandere der. Faktisk er det muligt for boligforeningen at søge støtte til op til 75 % af udgifterne til etableringen.

Elbiler er dyre 

En elbil er dyrere at købe end en benzin- eller dieselbil i en tilsvarende størrelse. Det er helt rigtigt. Hvad mange måske glemmer at tage med i regnestykket er, at benzin og diesel er dyrere end strøm, og at benzin- og dieselbiler har brug for flere reparationer end elbiler. 

Tager man alle udgifter med til bilen, er der flere beregninger, der viser, at elbilen faktisk vil være billigere end benzin- og dieselbilen. I følge en undersøgelse fra FDM vil en benzinbil i gennemsnit koste dig 3,20 kroner per kørt kilometer, mens elbilen kun vil koste dig 3,02 kroner per kørt kilometer. 

Læs mere: Hvad koster det at køre elbil?

Produktionen af elbilers batterier forurener

Dette er ikke så meget en myte, som det er fakta. Ja, produktionen af elbilers batterier forurener meget. Der skal graves meget jord op for at nå de mineraler, der bliver brugt til batterierne, og derfor starter en elbil også med at have forurenet mere end en ny benzinbil. 

I løbet af sin levetid vil en elbil dog forurene langt mindre end en benzinbil. I Danmark går der cirka 1,5 år, før en elbil går i nul rent klimamæssigt. Derefter vil den være CO2-neutral. Tallet er lavt i Danmark, fordi en stor del af vores energi kommer fra vedvarende energikilder. 

At batterierne forurener er selvfølgelig noget, der både fra politisk og industrimæssig side bliver arbejdet for at løse. EU har stillet lovkrav om, hvor stor en del af elbilers batterier, der skal genbruges. Samtidig arbejder flere batteriproducenter på at skabe CO2-neutrale fabrikker i Europa, hvor de kan genbruge de mineraler, der allerede er blevet udvundet, eller fremstille batterier af mineraler, hvor udvindelsen af dem ikke forurener nær så meget. 

Batterierne mister hurtigt kapacitet 

Elbilers batterier vil med tiden miste en del af deres kapacitet. De bliver for eksempel påvirket af kulde og varme, ligesom spørgsmålet om hvor ofte du lader batteriet blive helt afladt eller stå fuldt opladt uden at bruge bilen, spiller en rolle.

Om batterierne hurtigt mister kapacitet, er selvfølgelig et definitionsspørgsmål. Batterier i elbiler har typisk en garanti på 8-10 år. Derefter vil du dog sagtens kunne bruge batterierne. Du kan bare ikke regne med, at bilen har en helt så lang rækkevidde. Undersøgelser viser, at batterierne mister mest kapacitet i de første år, og at de gennemsnit mister 11 % kapacitet de første fem år. 

Der er dog meget, du kan gøre for selv at forlænge levetiden på dine batterier. Det handler netop om, at du sørger for ikke at lade batteriet blive helt afladt, ikke lader den op til 100 %, ikke lader bilen stå i flere dage uden brug, ikke lader bilen stå i direkte solskin om sommeren og ikke bruger lynladeren hver gang, du skal lade batteriet op. 

Elbilers batterier kan nemt bryde i brand

Elbilers batterier har ikke nemmere ved at bryde i brand end fossilbiler. Fra 2018 til 2021 registrerede Beredskabsstyrelsen 49 tilfælde af brand i elbiler og plugin/hybridbiler. I 23 af de tilfælde var der tale om, at en udefrakommende faktor startede branden, for eksempel et færdselsuheld eller brand i en bygning eller en bil i nærheden. Kun i af de 49 tilfælde var bilen ved at lade op, da der kom røg fra den, og røgudviklingen stoppede, da bilen blev frakoblet. 

Rapporten fra Beredskabsstyrelsen nævner også, at man i Sverige i perioden fra 2018 til 2020, så 34 brande i elbiler, mens der var 415 brande i fossilbiler. 

Der kan være flere grunde til, at myten er opstået. Først og fremmest kan det være, fordi brand i elbilers batteri kan være sværere at slukke. For det andet kan det skyldes den moderne elbils start i 1970'erne og 1980'erne, hvor der var flere hjemmebyggede elbiler, samt flere der satte elbilen direkte i stikkontakten. 

Det er farligt at oplade elbilen med mormorkabel

Mormorkablet er et kabel, du kan sætte direkte i en almindelig stikkontakt. Det er ikke decideret farligt at bruge det til opladning, men det er bestemt ikke noget, du bør gøre til daglig, og hvis du gør, bør det kun være i nødstilfælde. 

Det belaster stikkontakten, at du har elbilen koblet til i længere tid. Derfor bør du aldrig sætte mormorkablet i en stikkontakt, der ikke er godkendt af en elektriker til formålet. Derudover er det en god ide, at du holder øje med stikkontakten under opladningen, så du er sikker på, at den kan klare det.