Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow
→ Se mere her

Her kommer vi ind pĂĄ nogle af de nye teknologier, der kommer til at være i fremtiden i forhold til ladestandere og elbilsmarkedet generelt.Â
Udvikling af ladestandere
De seneste ĂĄr er der blevet arbejdet meget pĂĄ at skaffe hurtigere opladningsmuligheder og sikre, at der er flere af dem. Med lynladerne er det i dag muligt at lade sin elbil op til 80 % pĂĄ bare 10-15 minutter, selvom de offentlige ladestandere, hvor det tager en time eller mere, stadig er de mest normale.Â
I øjeblikket arbejder man pĂĄ at udvikle ladestandere, der fĂĄr energi pĂĄ stedet, for eksempel fra sol og vind. Det handler derfor om at udvikle teknologier, sĂĄ energien kan blive lagret i ladestanderen til senere.Â
De seneste år har vi også set en strømlining af ladestandere, så det er muligt at bruge dem på tværs af producenterne. I fremtiden vil du slet ikke behøve at bekymre dig om, hvorvidt du har det rette kabel med. Der kommer nemlig til at være kabelfri ladestandere.
Det kan enten være en plade, du parkerer på, som så kan lade bilen op via elektromagnetisk induktiv opladning, ligesom man også kender det fra en smartphone. Det vil primært være relevant ved ladestandere i hjemmet. Den anden mulighed er, at der bliver indlagt bånd i vejbanen, som lader bilen op. Elbilen lader altså op, mens den kører.
I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match
→ Tag ladetesten

Læs mere: Find ladestander med Greenbow - Vi har mappet dem alle for digÂ
Batterier, der kan holde mere energi
En vigtig hjørnesten i hele elbilkonceptet er selvfølgelig batterier, der kan holde pĂĄ energien. Helst sĂĄ meget som muligt, sĂĄ bilen kan køre sĂĄ langt som muligt. Der er ved at blive udviklet to forskellige former for batterier, der kan holde mere energi end de nuværende nickel cobalt manganese batterier.Â
Den ene type batterier er lithium-ion batterier, som Ford er begyndt at producere pĂĄ deres fabrikker. De koster mindre at producere og kræver samtidig mindre energi. Den anden type er solid-state batterier, som blandt andet NASA er gĂĄet ind i udviklingen af.Â
Optimeret kørsel med autopilot
Tesla og Polestar har allerede nogle rimelig avancerede autopilot systemer, og i fremtiden kommer vi kun til at se, at de bliver yderligere optimeret. Allerede i dag kan autopiloten hjælpe dig med at holde farten og at skifte vejbane for at sikre dig en mere optimal og sikker kørsel.Â
I fremtiden er mĂĄlet, at bilen i endnu højere grad kan hjælpe dig og i sidste ende blive selvkørende.Â
Vehicle-to-grid og vehicle-to-home
Forestil dig, at strømmen gĂĄr i din bolig, og at du sĂĄ har mulighed for at bruge din elbil som generator. I dag bliver der ikke bare udviklet teknologier til, hvordan du kan lade din elbil hurtigere og mere effektivt op, der bliver ogsĂĄ udviklet teknologier til, at du kan overføre strøm fra elbilen til for eksempel din bolig. Det kaldes for vehicle-to-home og vehicle-to-grid.Â
Udover at kunne overføre strøm til dit hjem er det ogsĂĄ mĂĄlet, at du kan bruge din elbil til at lade andre apparater op med. I Californien regner man med, at der bliver indført lovgivning, der gør det lovpligtigt, at alle elbiler fra 2027 og fremefter har vehicle-to-grid funktioner.Â