Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow
→ Se mere her

Der findes flere mĂĄder, hvorpĂĄ du kan fĂĄ dit batteri til at holde længere om vinteren. Dem kommer vi ind pĂĄ nederst i artiklen. Derudover findes der ogsĂĄ bilmodeller, der klarer sig bedre i kulden end andre. Det er dem, vi nu skal se nærmere pĂĄ.Â
Vi tager udgangspunkt i den norske bilistorganisations NAF's test. De udfører den største test af sin art i verden, hvor de tester 30 elbiler pĂĄ samme tidspunkt og dermed under de præcis samme vejrforhold. Det giver et unikt indblik i, hvor meget de forskellige bilmodeller bliver pĂĄvirket af vintervejret.Â
Elbilerne kørte alle ud fra Oslo og skulle derefter fortsætte, til de løb helt tør for strøm.Â
I top 5 i 2023 var:Â
Tesla Model S kørte 539 kilometer mod en officiel rækkevidde pĂĄ 634 kilometer.Â
Tesla Model X kørte 437 kilometer mod en officiel rækkevidde pĂĄ 543 kilometer.Â
Nio ET7 kørte 434 kilometer mod en officiel rækkevidde pĂĄ 580 kilometer.Â
BMW i4 kørte 434 kilometer mod en officiel rækkevidde pĂĄ 565 kilometer.Â
BMW i7 kørte 424 kilometer mod en officiel rækkevidde på 595 kilometer.
I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match
→ Tag ladetesten

Sådan får du dit batteri til at holde længere om vinteren
Uanset hvilken bilmodel du har, er der meget, du kan gøre for at fĂĄ dit batteri til at holde længere om vinteren. Først og fremmest handler det om, at du varmer bilen op, mens den stadig er sluttet til opladning. Dermed bruger du ikke strøm fra batteriet, men fra elnettet pĂĄ at varme bilen op. Du kan styre opvarmningen af elbilen i den app, der følger med bilen.Â
Hvis du ikke starter bilen op derhjemme, kan du vælge kun at varme sæderne og rattet op i stedet for hele kabinen. Det kræver nemlig ikke nær sĂĄ meget strøm kun at varme rattet og sæderne op.Â
Høj fart er ogsĂĄ noget af det, der er med til at dræne dit batteri hurtigt – uanset hvor varmt eller koldt det er. Om vinteren kan du derfor overveje at køre lidt langsommere, sĂĄ du ikke bruger sĂĄ meget strøm pĂĄ at køre.Â
Du bør også sørge for at tjekke dit dæktryk. Det falder automatisk, når det bliver koldere, fordi kold luft fylder mindre. Det forkerte dæktryk giver mere modstand, og du kommer derfor til at bruge mere strøm, hvis det ikke passer. Sørg for at få det justeret, inden du kører en lang tur. Derudover er det i øvrigt vigtigt, at du skifter til vinterdæk, da elbiler er tungere end fossilbiler og derfor står dårligere fast i vinterføre.
Hvorfor bliver bilens batteri pĂĄvirket om vinteren?Â
Kulden pĂĄvirker elbilernes batterier pĂĄ to forskellige mĂĄder. Først og fremmest fĂĄr det de kemiske reaktioner i batterierne til at gĂĄ langsommere. Det betyder, at batteriet ikke kan videregive strømmen til motoren lige sĂĄ hurtigt, som det plejer.Â
Derudover betyder kulden, at det er sværere for elektronerne at transportere strømmen rundt i selve batteriet. Modstanden i batteriet betyder, at det mister strøm hurtigere.