Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow
→ Se mere her
Der findes flere måder, hvorpå du kan få dit batteri til at holde længere om vinteren. Dem kommer vi ind på nederst i artiklen. Derudover findes der også bilmodeller, der klarer sig bedre i kulden end andre. Det er dem, vi nu skal se nærmere på.
Vi tager udgangspunkt i den norske bilistorganisations NAF's test. De udfører den største test af sin art i verden, hvor de tester 30 elbiler på samme tidspunkt og dermed under de præcis samme vejrforhold. Det giver et unikt indblik i, hvor meget de forskellige bilmodeller bliver påvirket af vintervejret.
Elbilerne kørte alle ud fra Oslo og skulle derefter fortsætte, til de løb helt tør for strøm.
I top 5 i 2023 var:
Tesla Model S kørte 539 kilometer mod en officiel rækkevidde på 634 kilometer.
Tesla Model X kørte 437 kilometer mod en officiel rækkevidde på 543 kilometer.
Nio ET7 kørte 434 kilometer mod en officiel rækkevidde på 580 kilometer.
BMW i4 kørte 434 kilometer mod en officiel rækkevidde på 565 kilometer.
BMW i7 kørte 424 kilometer mod en officiel rækkevidde på 595 kilometer.
I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match
→ Tag ladetesten
Sådan får du dit batteri til at holde længere om vinteren
Uanset hvilken bilmodel du har, er der meget, du kan gøre for at få dit batteri til at holde længere om vinteren. Først og fremmest handler det om, at du varmer bilen op, mens den stadig er sluttet til opladning. Dermed bruger du ikke strøm fra batteriet, men fra elnettet på at varme bilen op. Du kan styre opvarmningen af elbilen i den app, der følger med bilen.
Hvis du ikke starter bilen op derhjemme, kan du vælge kun at varme sæderne og rattet op i stedet for hele kabinen. Det kræver nemlig ikke nær så meget strøm kun at varme rattet og sæderne op.
Høj fart er også noget af det, der er med til at dræne dit batteri hurtigt – uanset hvor varmt eller koldt det er. Om vinteren kan du derfor overveje at køre lidt langsommere, så du ikke bruger så meget strøm på at køre.
Du bør også sørge for at tjekke dit dæktryk. Det falder automatisk, når det bliver koldere, fordi kold luft fylder mindre. Det forkerte dæktryk giver mere modstand, og du kommer derfor til at bruge mere strøm, hvis det ikke passer. Sørg for at få det justeret, inden du kører en lang tur. Derudover er det i øvrigt vigtigt, at du skifter til vinterdæk, da elbiler er tungere end fossilbiler og derfor står dårligere fast i vinterføre.
Hvorfor bliver bilens batteri påvirket om vinteren?
Kulden påvirker elbilernes batterier på to forskellige måder. Først og fremmest får det de kemiske reaktioner i batterierne til at gå langsommere. Det betyder, at batteriet ikke kan videregive strømmen til motoren lige så hurtigt, som det plejer.
Derudover betyder kulden, at det er sværere for elektronerne at transportere strømmen rundt i selve batteriet. Modstanden i batteriet betyder, at det mister strøm hurtigere.