11 kW vs. 22 kW ladestander – hvad skal jeg vælge?

For de fleste danskere vil en på ladeboks 11 kW i 2025 være tilstrækkeligt. Til gengæld kan det være en fordel at vælge en ladeboks, der understøtter 22 kW, så du er klar til fremtiden, hvor flere elbiler forventes at understøtte hurtigere AC-ladning (hjemmeladning). Her forklarer vi hvorfor, og hvornår det alligevel kan give mening.

Hvad betyder det at laderen kan lade med 11 eller 22 kWh?

Den tid, det tager at oplade en bil, afhænger af batteriets størrelse (kWh) og laderens effekt. Laderens effekt er lig med den hastigheden batteriet bliver opladt med. En 11 kW lader vil typisk tage længere tid end en 22 kW lader til at oplade det samme batteri. 

  • 11 kW: 3-faset ladning, som lader de fleste elbiler fra 0-100 % på ca. 6-8 timer

  • 22 kW: Hurtigere ladning, teoretisk op til dobbelt så hurtigt – men kræver godkendt installation og kompatibel bil

Forskellen på 11 kW og 22 kW ved opladning af en elbil handler om hastigheden hvormed bilen oplades. En 22 kW lader oplader bilen dobbelt så hurtigt som en 11 kW lader, forudsat at bilen kan håndtere den højere effekt. 

Derfor oplader de fleste med 11 kW derhjemme

De fleste elbiler kan ikke lade med mere end 11 kW på vekselstrøm (AC), uanset hvad din ladeboks kan levere. Det betyder, at en 22 kW-ladeboks ikke vil give hurtigere ladetider, medmindre din bil understøtter det . Derudover kræver det også at man får forberedt sin installation til at kunne understøtte en 22 kW-ladeboks samt at eltavlen har ampere nok. De fleste danske husstande kan som standard trække en 11 kW løsning, men ikke en 22 kW løsning.

Hvad kræver det af elinstallation ved en 11 eller 22 kW oplader?

Krav til 11 kw installation: 

3 faset hus-installation 

25 Ampera total i huset

16 Ampera kombirelæ

Kabel dimension på 4mm2 (Det anbefales dog med 6mm2 som sikrer dig en fremtidssikret installation)

Ladestander der kan håndtere 11 kW. f.eks. en Zaptec Go ladestander igennem Greenbow.

Desuden:

  • Strømnettet i hjemmet er ofte ikke forberedt til 22 kW uden opgradering

Hvornår giver 22 kW mening?

Det kan være relevant med 22 kW hvis:

  • Du har en bil der understøtter 22 kW AC-ladning (fx visse Renault Zoe-modeller)

  • Du har et stort behov for hurtig opladning hjemme

  • Dit el-anlæg er opgraderet og godkendt til 32 ampere

Krav til 22 kW ladestander:

3 faset hus-installation 

50 Ampera total i huset - godkendelse fra Netselskabet

32 Ampera kombirelæ - ca. 1.500 kr. pr ekstra ampera udover det huset allerede har.

Kabel dimension 6mm2 

Ladestander der kan håndtere 22 kW.


Krav til ladeboks og installation

Når du overvejer 22 kW ladning, er det vigtigt at forstå, at det kræver både en ladeboks, der understøtter 22 kW, og en installation, der kan levere 22 kW (32 ampere, trefaset). Hvis en af delene ikke matcher, vil du maksimalt få 11 kW.

Hos Greenbow gør vi det nemt: Zaptec Go-ladeboksen, som følger med i vores installationspakke, understøtter altid op til 22 kW. Det betyder, at du er fremtidssikret – selv hvis du starter med 11 kW-installation i dag, kan du senere opgradere din elinstallation og

udnytte fuld 22 kW, uden at skulle skifte ladeboks.

Greenbows anbefaling

Hos Greenbow anbefaler vi 11 kW til langt de fleste husholdninger. Vores Zaptec Go ladeboks understøtter både 11 og 22 kW, og vælger automatisk den højest mulige ladeeffekt ud fra din bil og installation. Det giver fleksibilitet og fremtidssikring.

Se mere om installationen af ladeboks hos Greenbow

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

·      SmartCharge

·      Installation

·      Kabeltykkelse

Oversigt: 11 kW vs. 22 kW

Funktion11 kWh22 kWh
Ladehastighed6-8 timer (typisk)Ned til 3-4 timer (kun visse biler)
Krav til bilDe fleste bilerKun enkelte biler
Krav til installationStandard 3-fasetKræver godkendelse,  32A samt godkendelse fra ens netselskab
Pris for boks + installationCa. 4.995 kr. hos GreenbowTypisk dyrere ved ekstra krav

Sammenligning af ladetider ved 11 og 22 kW

Bilmodel

Batterikapacitet

Ladetid ved 11 kW

Ladetid ved 22 kW

Tesla Model 3

60 kWh

ca. 6 timer

ca. 3 timer

VW ID.4

77 kWh

ca. 7 timer

ca. 3,5 timer

Renault Zoe

52 kWh

ca. 5 timer

ca. 2,5 timer

Skoda Enyaq

82 kWh

ca. 8 timer

ca. 4 timer

Kia EV6

77,4 kWh

ca. 7 timer

ca. 3,5 timer

 

Bemærk: 22 kW ladning kræver, at bilen understøtter AC-ladning med 22 kW, hvilket ikke gælder for alle modeller.

Elbiler der understøtter 22 kW AC-ladning

(2025-opdateret liste)

 OBS. Det anbefales at følge bilens manual, bilfabrikanten, eller forhandleren.

Her er en række modeller, der typisk sælges i Danmark og understøtter 22 kW AC-ladning:

  • Renault Zoe (R110, R135)

  • Renault Scenic E-Tech

  • BYD Atto 3

  • Smart #1 (inkl. Brabus)

  • Mercedes EQA og EQB (nyeste generation)

  • Audi Q8 e-tron, SQ8, Sportback

  • BMW iX (udvalgte versioner)

  • Polestar 4

  • Porsche Taycan (alle varianter inkl. Cross Turismo)

Tip: Har du en af disse biler, kan du med fordel vælge en Zaptec Go fra Greenbow, som automatisk udnytter bilens maksimale ladeeffekt.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg opgradere fra 11 kW til 22 kW senere?
Ja, hvis dit hus installation og bil understøtter det, og du har en ladeboks som Zaptec Go. Kontakt dit netselskab for yderligere oplysninger om hvordan du opgraderer dit hus.

Skal jeg bruge en særlig installation til 22 kW?
Ja, det kræver 32A-sikringer og godkendelse fra dit netselskab.

 

Giver 22 kW mig billigere opladning?
Nej, opladningen er ikke billigere – kun hurtigere hvis bilen understøtter det.

 

Er 11 kW nok til to elbiler?
Ja, i mange tilfælde, men afhænger naturligvis af ens kørselsbehov.

 

Kan jeg installere to 11 kW bokse til to elbiler?
Ved installation af 2 opladere skal de være af samme mærke. Lader begge biler samtidig, deles de om 11 kW (5,5 kW hver). Lader kun én bil, får den hele effekten (11 kW).

 

Ordningforklaring

·      kW (kilowatt) angiver, hvor hurtigt en oplader kan lade – jo højere kW, jo hurtigere opladning.

·      kWh (kilowatt-timer) angiver, hvor meget energi batteriet kan lagre – jo højere kWh, jo længere rækkevidde.

·      AC-ladning – Hjemmeladning med vekselstrøm (f.eks. 11 og 22 kW).

·      DC-ladning – Lynopladning med jævnstrøm, typisk ved offentlige ladestandere (50–350 kW).

·      11 kW – Standard hjemmeladning (ca. 6–8 timer). Kræver typisk ingen ændringer.

·      22 kW – Hurtigere hjemmeladning (ned til 3–4 timer). Kræver både kompatibel bil og opgraderet installation.

·      3-faset strøm – Nødvendig for både 11 og 22 kW ladning.

·      Zaptec Go – Ladeboks der understøtter både 11 og 22 kW og justerer automatisk.

I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match

Tag ladetesten

Ladetesten web sep24