Vælg enten en fast pris eller forbrugsafregnet ladeløsning hos Greenbow
→ Se mere her

Der er lidt forskellige opbygninger af batterier, men overordnet består et batteri af anoder, der for eksempel kan være fremstillet af carbon, samt katoder, der for eksempel kan være fremstillet af en lithium-koboltforbindelse.
Når lithium-ionerne ved katoden bliver tilført strøm ved opladning, vil kobolten begynde at oxidere. Dermed frigives der en elektron til anoden. Det skaber ubalance, at anoden har en ekstra elektron. Lithium-ionerne vandrer derfor fra katoden igennem separatoren og videre til anoden. Når du kører i elbilen, er det selvfølgelig omvendt.
Læs mere: Hvor langt kører en elbil på 1 kWh?
Har vi nok ressourcer til at fremstille elbilbatterier?
En af de påstande, der ofte går igen i forhold til elbiler, er, om der findes nok materialer til at fremstille batterierne, hvis alle biler i verden skal erstattes med elbiler. Det korte svar er ja, det gør der. De kendte reserver af for eksempel kobolt og lithium overgår langt det behov, der er på nuværende tidspunkt.
Der, hvor der kan opstå et problem, er, at det tager tid at etablere miner de steder, hvor råstofferne findes. Det kan tage 10-15 år at etablere en mine. Det vil derfor i nogle tilfælde være nødvendigt for mineselskaberne at gå i gang med at etablere minerne nu, hvis de skal imødegå den efterspørgsel, der kommer til at være i fremtiden. Da mineselskaberne er private selskaber, vil de selvfølgelig kun gøre det, hvis de tror på, at der vil være profit.
Men kommer vi så ikke til at mangle ressourcer, selvom de findes i jorden? Nej, højst sandsynligt ikke. En ting er, at råstofferne findes i jorden. En anden er, at vi skal være bedre til at genbruge de ressourcer, vi allerede har. Et elbilbatteri bliver i dag garanteret en levetid på 5-8 år, men det betyder ikke, at råstofferne i det er brugt op. De kan sagtens genbruges til at fremstille nye batterier, der er mindst lige så effektive.
EU har faktisk indført en forordning i juni 2023 om, at minimum 50 % af batteriets vægt skal genanvendes. Det stiger til 60 % i 2027 og 70 % i 2030.
I tvivl om hvilken type ladeløsning som passer til dig? Tag ladetesten og find dit lade-match
→ Tag ladetesten
Læs mere: Hvor hurtigt lader en elbil?
Elbilbatteriers dårlige ry
Et andet aspekt ved elbilers batterier er, at de har et lidt dårligt ry. Dels, at produktionen af dem forurener, og dels, at minearbejderne arbejder under meget dårlige forhold, og/eller at der bliver brugt børnearbejdere.
Begge dele er for så vidt sande: Det forurener mere at fremstille en elbil på nuværende tidspunkt, end det gør at fremstille en fossilbil. Gennem sin levetid vil elbilen dog samlet set udlede mindre CO2 end fossilbilen, fordi den ikke udleder noget ved sin kørsel. Derudover vil initiativer med at genbruge batterierne også betyde, at elbilers CO2-aftryk falder.
Det er også sandt, at en del af de råstoffer, der bliver brugt til elbilers batterier, bliver hentet fra miner med dårlige arbejdsforhold og måske endda børnearbejdere. Det skyldes blandt andet kobolt.
Derfor bliver der også arbejdet på at fremstille elbilbatterier uden kobolt, så man kan undgå de dårlige miner. Tesla fremstiller for eksempel batterier med lithium-jernfosfat til deres mindre bilmodeller. De er dog ikke helt så kompakte som batterierne, der indeholder kobolt. Det kræver derfor et større batteri for at nå en høj rækkevidde.